Denne artikkelen inneholder annonsert innhold.
Alle virksomheter trenger noen type forbruksvarer, en bred produktkategori som omfatter alt fra tørkepapir til rengjøringsmidler og kontorutstyr. Type bedrift vil åpenbart påvirke de konkrete behovene, men samtidig er det et fellestrekk at innkjøp av forbruksvarer er en typisk støttefunksjon. Da er det viktig å gjøre prosessen så effektiv som mulig.
Effektive bestillingsrutiner er avgjørende
Det er kjedelige å være i en situasjon der bedriften din verken har tørkepapir, servietter eller toner til printeren. Det er lurt å unngå alt for store lokale lager av forbruksutstyr, men samtidig er det viktig ikke å gå helt tom. Det handler altså om den berømte gylne middelvei, der du har akkurat tilstrekkelige mengder for at hverdagen skal være problemfri.
For store bedrifter kan det være aktuelt å etablere en egen innkjøpsfunksjon, men for mindre virksomheter handler det om helt enkelt å legge til rette for gode rutiner og påminnelser. Det finnes ingen fasitsvar for hvordan dette skal gjøres, men det kan være praktisk med for eksempel ukentlige eller månedlige innkjøp basert på en fastsatt prosess.
Nettbestillinger og samlet levering
Det er fornuftig å velge en leverandør som lar bedriften legge inn bestillinger på nett, noe som gjør prosessen med bestillinger rask og enkel. I 2023 finnes det ingen unnskyldning for å måtte bestille på telefon eller via andre kanaler, og nettbaserte leverandører kan tilby det største utvalget.
Samtidig har bedriftskunder åpenbart andre krav og behov enn privatkunder, og det er derfor naturlig å velge en leverandør som kjenner bedriftsmarkedet. Raske leveringer og god kundeservice er noen viktige aspekter ved et godt leverandørforhold. Igjen er det viktig å huske på at selv begrensede forsinkelser kan få store konsekvenser for en bedrift, derfor er rask levering noe som virkelig har mye å si i dette markedet. Med gode bestillingsrutiner og en solid leverandør ligger alt til rette for en enkle hverdag for bedriften.