Diverse

Hvorfor er det så vanskelig å sammenligne priser?

I teorien kan det fremstå som enkelt å sammenligne priser. I en digital verden finnes det tross alt en mengde tjenester som sammenligner priser, og dessuten har de aller fleste forhandlere også nettbutikker – der prisene er tilgjengelige med noen få tastetrykk. Dessverre er det likevel ikke alltid enkelt å sammenligne priser.

Det tar tid å sammenligne priser direkte

Det store antallet butikker er selvfølgelig den første utfordringen. Det tar helt enkelt svært lang tid å sammenligne priser mellom alle butikker som selger en spesifikk vare. Du kan spare tid på å benytte en tjeneste som samler flere tilbud på et og sammen sted, som for eksempel tilbudsbasen.no, da det er nesten uoverkommelig å besøke alle nettbutikker direkte.

I noen tilfeller kan det også være relevant å kjøpe produkter fra utlandet, og da blir situasjonen enda mer uoversiktlig. Alt fra moms og toll, til frakt og garantiordninger påvirker totalprisen.

Raske prisforandringer og mange identiske produkter

Det er flere andre faktorer som også bidrar til at det er komplisert å sammenligne priser.

  • I dag er det alltid «salg» noe sted, og prisene på en vare settes ofte opp og ned flere ganger i løpet av kort tid. Noen tjenester som sammenligner priser har grafer som viser prisbevegelser bakover i tid, som i noen tilfeller kan avsløre at prisene ofte settes opp og ned på en relativt kunstig måte.
  • Identiske produkter selges ofte med forskjellige produktnummer. Det er ikke uvanlig at et og samme produkt produseres i samme fabrikk for forskjellige kjeder, men det skjer også at helt identiske produkter får ulike varenummer hos forskjellige butikker. Flere store kjeder har ordninger for prisgaranti – noe som kan omgås ved å ha «unike» varer som bare selges hos den egne kjeden.

Det er altså ikke enkelt å sammenligne priser, men det gjør det enda viktigere å faktisk gjøre en innsats for å orientere seg i markedet.

You may also like