Diverse

2 bildeler som man bør kjøpe selv

Selv om bilen gir mye frihet til sin eier, så er det også en stor utgift. For hver eneste kilometer en bil kjører, jo mer slitt blir den. Det er nesten ikke til å unngå at man er nødt til å skifte ut deler løpende. Noen deler er selvfølgelig billigere enn andre, så som lyspærer og vindusviskere. Det er noen deler som virkelig kan gjøre et innhogg på kontoen, for eksempel registerreim og bremsedeler.

Grunnen til at disse delene er så dyre å skifte er ikke nødvendigvis fordi delene er veldig dyre, men at det er et omfattende stykke arbeide som tar tid. Det kan likevel bli ekstra dyrt hvis verkstedene skal bestille deler til bil.

Hvis man har styring på hvordan man skifter deler selv og er litt praktisk anlagt, så kan man spare mange penger på å bestille delene hjem og skifte dem selv.

Bremseskiver og registerreim er deler som skal skiftes

Bremseskivene er en typisk del av bilen som blir utsatt for mye slitasje. De bør skiftes ut så fort de kommer på et minimumsnivå, og man kan fort kjenne at bremseskivene må skiftes ut hvis bilen rister ved bremsing. En annen del som regel må skiftes ut før bilen skal på EU-kontroll er ankerplatene. Dette er noen plater i metall som skal beskytte bremseskivene fra skitt og rust, men har en tendens til å bli rustne selv. Deler til bremsesystemet er noe man bør legge litt penger i. Man får den kvaliteten man betaler for, men under de fleste omstendigheter så vil det være billigere å bestille delene selv.

Registerreima er en reim som sitter på motoren. Dens oppgave er å drive kamakselen, er helt vital for at motoren skal fungere. Det lønner seg å skifte reima før den går i stykker, som regel når bilen har gått mellom 100.000 til 150.000 km. Hvis reima først blir ødelagt kan den nemlig skade motoren, som kan ende i en utrolig dyr reparasjon. Noen biler har dog et kjede istedenfor en reim, som er i de fleste tilfeller mer holdbar.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

You may also like